ضرورت ایزولاسیون کانال‌های آبیاری

فهرست

ایزولاسیون کانال‌های آبیاری

به منظورسازماندهی آبیاری و ایجاد نظام آبیاری در زمین‌های کشاورزی یا صنعتی ایزولاسیون کانال‌ها اهمیت چشمگیری دارد. زیرا با توجه به بارش کم در ایران و مسئله‌ی کم آبی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک تامین آب و انتقال آن به بخش‌های کشاورزی بسیار پر اهمیت است. برای جلوگیری از هدررفت آب ،افزایش ضریب اطمینان و همچنین بالا بردن عمر کانال‌ها و در نهایت افزایش فرآورده‌های زراعی و باغی اجرای ایزولاسیون کانال‌های آبیاری امری ضروری بشمار می‌آید.

ایزولاسیون کانال‌های آبیاری به دلیل اهمیت کانال‌ها در  شبکه آبیاری و زهکشی و کاهش تلفات آبی و بالا بردن راندمان انتقال آب دوچندان می‌شود.اساس ایجاد کانال‌ها به منظور کاهش تلفات آب بوده ولی ناگفته نماند که در اثر شکاف در جداره و دیواره‌ی کانال‌ها آب هدر می‌رود.از این رو ایزولاسیون کانال‌ها با قیر گونی ،ایزوگام و با استفاده‌ی ژئوممبران اهمیت ویژه ای دارد.ایزولاسیون  با هر کدام از روش‌های عایق‌کاری بر روی راندمان انتقال آب تاثیر متفاوتی دارند، برای نمونه عایق‌کاری با قیر گونی به جهت داشتن چسبندگی و ضخامت بالا و درجه نفوذ پذیری فوق العاده در جدار کانال‌ها و با بیشترین راندمان، بهترین پوشش برای جلوگیری از هدر رفت آب بشمار می‌رود.

اهمیت عایق‌کاری

عایق‌کاری توسط ایزوگام برای کانال‌ها با توجه به شکل هندسی (ذوزنقه ) منحصر به فردی که دارند،اهمیت کار را دوچندان می‌کند. در اجرای ایزوگام رعایت کردن شرایطی همچون قیر اندود کردن سطح و سپس نصب ایزوگام اهمیت چشمگیری دارد. اجرای عایق‌کاری با ایزوگام دارای بالاترین راندمان بعد از قیر گونی می‌باشد، ولی اجرای قیر گونی به دلیل هزینه قیر خالص و…. از اجرای ایزوگام و ژئوممبران پر هزینه تر خواهد بود.در صورتی که  بتن ریزی کانال فراهم نباشد و یا کانال از نوع خاکی باشد جهت ایزولاسیون از ژئوممبران استفاده می‌شود.اما به دلیل کشش ناشی در اتصال لایه‌ها دارای پایین‌ترین راندمان بوده و برای مسیرهای کوتاه مناسب می‌باشد.

ضرورت ایزولاسیون کانال‌های آبیاری

نویسنده:cp

دسته‌بندی:مقالات تخصصی

تاریخ : خرداد ۳, ۱۳۹۸

اطلاعات تماس

09193479361

ایزوگام پایتخت