دلایل عایق کردن پل‌ها

پل‌ها از مهمترین سازه‌ها در شهرهای بزرگ هستند که کلید ارتباطی حمل و نقل زمینی محسوب می‌شوند.در دوران هخامنشین پلی بین دجله و فرات که بین النهرین نام دارد، وجود داشت که تمدن و فرهنگ ایرانیان را نشان می‌دهد. طراحی و طریقه ساختن پل‌های بتنی و عایق‌کاری پل‌ها توسط مهندسان اهمیت ویژه ای دارد. زیرا حمل و نقل در این پل‌ها زیاد است به همین دلیل باید مقاومت بالایی داشته باشند. در این مقاله به بررسی دلایل عایق کردن پل‌ها میپردازیم با ما همراه باشید.

فهرست

دلایل مهم بودن عایق کردن پل‌ها‌ی شهری

  • بالا بودن هزینه احداث پل‌ها
  • این پل‌ها به دلیل حمل و نقل و رفت و آمد شهری اهمیت بسیاری دارند.
  • نگهداری پل‌ها و تعمیر آن‌ها بسیار دشوار و پرهزینه می‌باشند.

در ادامه ی  این مطلب انواع روش‌های عایق‌کاری پل‌ها و روش‌های اجرای آن مطرح می‌شود که قبلا روش قیر گونی را به طور کامل شرح داده ایم و شرایط و محدودیت‌های آن مانند نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز بررسی شده و مسائلی در مورد ایزوگام مطرح کرده ایم.

انواع روش‌های عایق کردن پل‌ها

  • قیرگونی

بعد از بتن ریزی سطح پل‌ها و خشک شدن آن ممکن است ترک‌های کم عمقی روی بتن به وجود بیاید که این ترک‌ها را با استفاده از خمیر ماستیک برطرف می‌کنند و وقتی کاملا سطح مورد نظرخشک شد سطح پل رو تمیز جارو می‌کنند به طوری که حتی سنگ ریزه ای در آن سطح دیده نشود.

بعد از مطمعن شدن از تمیز بودن سطح، یک لایه قیر نرم توسط استاد کار روی سطح بتن می‌ریزند و باید توجه داشت که سطح مورد نظر کاملا قیرپاشی شده باشد و بعد از ان استاد کار باید گونی مخصوص را روی سطح قیر پهن کند و با قیر امولیسین بندهای آن را جوشکاری کند بعد از این کار باید 2 مرحله قیر مخلوط روی گونی‌ها ریخته شود. قیر نرم و قیر سفت باید به اندازه ای مخلوط شود که چسبندگی کمتری داشته باشد و میزان ریختن قیر سفت نباید کم باشد.

  • نصب ایزوگام

ایزوگام کردن پل‌ها اهمیت بیشتری نسبت به سایر سازه‌های ساختمانی دارد به طوری که گاهی اوقات درست نصب کردن ایزوگام عامل اصلی ماندگاری بیشتر پل‌ها خواهد بود. مثل روشی که اول انجام می‌دهید ابتدا بعد از بتن ریزی پل و خشک شدن آن یک لایه قیر نرم می‌ریزند تا ایزوگام روی سطح بتن به راحتی بچسبد سپس ایزوگام به همان روش ساده بدون استفاده از فویل نصب می‌شود.

عایق کردن پل‌ها قبل از اینکه آسفالت شود به دلیل جلوگیری از نفوذ آب به بتن و فرسوده شدن آن نقش مهمی دارد به این دلیل که عمر بتن پل‌ها بالا بوده و ماندگاری آن بسیار زیاد است.

دلایل عایق کردن پل‌ها
بر‌چسب ها :

نویسنده:cp

دسته‌بندی:مقالات تخصصی

تاریخ : خرداد ۱۰, ۱۳۹۸

اطلاعات تماس

09193479361

ایزوگام پایتخت