قیر گونی بهتر است یا ایزوگام

طی سالیان متمادی با وجود پیشرفت‌های چشم گیری که در صنایع گوناگون به ویژه صنعت عایق‌کاری نمایان شده است، با این حال ،هنوز هم اقشار زیادی از مردم از قیر گونی به عنوان عایق رطوبتی برای موارد زیادی همچون عایق کردم پشت‌بام‌ها و کف سرویس‌های بهداشتی اماکن و حمام منازل استفاده می‌کنند. با این حال آیا قر گونی با توجه به صرفه اقتصادی که نسبت به ایزوگام دارد ،واقعا از قابلیت نفوذ آب به داخل ساختمان به عنوان عایق آب برخوردار است ؟

فهرست

مزایا و معایب قیرگونی و ایزوگام

نارضایتی  بسیاری از مردم نسبت به ایزوگام می‌تواند به دلایل استفاده از  مواد نامرغوب در تهیه ایزوگام باشد که با پیشرفت صنعت و با به کارگیری مواد اولیه مرغوب میتوان این مشکل را بر طرف نمود.

به این دلیل از قیر و فراورده‌های آن ( ایزوگام ) به عنوان عایق رطوبتی در اماکن استفاده می‌شود که مانع از جذب و عبور آب می‌شوند.با توجه به قدمت نسبتا طولانی قیر گونی بعد از کاهگل ،امروزه به دلیل پیشرفت صنعت و وجود موادی همچون ایزوگام و ماستیک‌های آب‌بندی و همچنین با توجه به اختلاف هزینه‌ی ناچیزی که ما بین این دو وجود دارد ،اقشار مختلف جامعه اقبال بیشتری برای استفاده از ایزوگام در مقایسه با قیر گونی دارند.

قیر گونی بهتر است یا ایزوگام ؟

نصب ایزوگام به سادگی امکان پذیر است که توسط یک مشعل و خمیر پرایمر انجام می‌شود و مشکلات نصب کمتری نسبت به قیر گونی دارد، در حالی که قیر گونی نسبت به ایزوگام مراحل نصب سختری داشته و بسیار هزینه بر است.  نا گفته نماند که کیفیت و کار آمدی ایزوگام به مرغوبیت مواد به کار رفته در آن و تجربه‌ی نصاب آن نیز بستگی دارد. ایزوگام‌های مرغوب به مرور زمان پوسیده نمی‌شوند در حالی که با گذشت زمان و نشست لایه‌های گونی قیر گونی پوسیده می‌شوند.ایزوگام سبک تر است و و نصب  و به کار گیری آن ساده تر، روندگی کمتری نسبت به قیر گونی دارد و ودر حین کار محیط را کمتر کثیف می‌کند.

محصولات ایزوگام برندهای متفاوتی دارند که برای ضمانت کار خود ناگزیر به تحقیق و به کار بردن سرمایه برای بالا بردن افزایش و حفظ کیفیت محصولات خود هستند.در حالی که قیر گونی را هیچ برندی پشتیبانی نمی‌کند. همان طور که میدانید پشت‌بام اماکن همواره در معرض تابش نور خورشید می‌باشد. یکی از مشکلات قیر گونی این است که مقاومتی در برابر گرماو حرارت نداشته و زود نرم می‌شود ولی ایزوگام مرغوب در برار تابش خورشید مقاومت نشان میدهد و تا مدت طولانی از نفوذ آب جلوگیری می‌کند و این فقط یکی از فاکتورهای مهم در به کار گیری ایزوگام برای عایق‌کاری اماکن است.

ویژگی‌های ساختاری ایزوگام و قیر گونی

قیر نسبت به ایزوگام در برابر حلال‌های مختلف مقاومت کمتری دارد و در بسیاری از حلال‌های نفتی حل می‌شود در حالی که ایزوگام واکنش کمتری نسبت به حالال‌ها از خودش نشان میدهد ‌. ایزوگام از ضخامت کمتری برخوردار است ،البته این ضخامت دلیل مناسبی برای مرغوبیت کیفیت ایزوگام نمی‌باشد.با وجود پیشرفت در صنایع ،عایق رطوبتی وجود دارد که به نازکی  برگ کاغذ است و یک لایه رنگ سطح آن را میپوشاند و نسبت به ایزوگام کیفیت و کارایی هم بیشتری دارد.پس ضخامت قیر گونی نسبت به ایزوگام دلیل مناسبی برای بهتر بودن کیفیت قیر گونی نیست و این فقط از یک باورنادرست قدیمی نشات میگیرد. اگر چه  هزینه‌ی اجرا و به کار گیری ایزوگام بیشتر است اما تا مدت طولانی تری از نم و رطوبت و نشتی سقف  محافظت می‌کند.

خصوصیات و ویژگی‌های ایزوگام مرغوب چیست ؟

ایزوگام مرغوب گران است ولی هر ایزوگام گرانی مرغوب نیست.حتی در مواردی با توجه به استفاده  از ترموباینینگ بجای تیشو و پلی‌استر هزینه ساخت ایزوگام بالاتر هم میرود.

نصب ایزوگام مرغوب و با کیفیت سخت تر هم می‌باشد.

در ترکیبات ایزوگام مرغوب قیرمعدنی و قیر دمیده (قیر اکسید شده ) به کار نمیرود زیرا این مواد فقط ضخامت ایزوگام را بیشتر میکنند و در کارایی و کیفیت آن تاثیری ندارند.مرغوب ترین ایزوگام‌های جهان کمتر از ۴ میلیمترضخامت دارند و این خود دلیل مناسبی است تا ثابت کند که ضخامت ایزوگام دلیلی بر کیفیت آن ندارد.

قیر گونی بهتر است یا ایزوگام

نویسنده:cp

دسته‌بندی:مقالات تخصصی

تاریخ : خرداد ۴, ۱۳۹۸

اطلاعات تماس

09193479361

ایزوگام پایتخت